perjantai 25. lokakuuta 2013

4kk...

on ikää meidän jätkällä. Iso poika jo. Aamupalalla kaksi vaativaa silmäparia (koira ja nyt myös poika) vahtivat tarkkana joka ikistä suupalaani. Vielä kuitenkin imetyksellä mennään. En kuulemma voi puhua täysimetyksestä*, koska lapseni syö tuttia ja saa joskus korviketta. 

Päätin tässä tämän 4kk kunniaksi laittaa muistiin (itselleni) muutamia juttuja. Jotta muistaisin sitten näitäkin, joskus. 

Ennen lapsen syntymää pelkäsin, mitä rinnoilleni tapahtuu, kun imetän. Tyyliin: kasvaako niistä jalkapallot, kuten eräs ystäväni kuvaili. No, ei kasvanut. Niille ei ole tapahtunut mitään. Samaa kokoa alusta saakka. Ehkä silloin ne olivat hieman kipeät, tai aika paljon, kun maito  nousi, mutten muuten ei mitään. Ostin ne kunnolliset (kaarituelliset) imetysliivit hieman ennen lapsen syntymää ja samalla koolla mennään edelleen. 

Toistan itseäni, mutta edelleenkään, kaarituettomilla liiveillä ei tee mitään. Paitsi jos on todella pienirintainen. Kaarituet eivät todellakaan paina, jos ovat oikean kokoiset. Valtaosa naisista kulkee vääränkokoisissa liiveissä. 

En osannut pelätä, että minulle tapahtuisi tämä tukkakatastrofi. No, minulle tapahtui. Olen todennäköisesti kohta kalju. Sille ei kuulemma voi mitään. Uusi kasvaa sitten joskus. 

Olen ruvennut pohtimaan, kuinka lihava olen ollutkaan, kun ihmiset (jotka näkevät minua harvoin), sanovat minut nähdessäni, että olen laihtunut aivan valtavasti. Käytän nyt samoja vaatteita, joitka käytin ennen pojan syntymää. Eivät ne mielestäni ole mitenkään isoja. Sitä paitsi, olin mielestäni ihan normaalipainoinen ennen raskautta.

Habani on kasvanut, koska kahvakuulailen joka päivä tuon elävän, kohta 8kg painavan, kuulan kanssa. Täytyy ruveta tekemään kyykkyjä jäbä sylissä. Harjoitin myös yhtenä päivänä vatsalihaksiani. Tein saman harjoituksen, joka oli käytössä ennen synnytystä. Vatsalihakset eivät tulleet edes vähää kipeiksi. Tiedän, että tein liikkeen oikein. Onko minulla sittenkin salaa vatsalihakset kunnossa?

Miksi ihmisten mielestä on niin hassua, että lapsi on niin paljon isänsä näköinen? 

Miksi se puolue ei soittanut uudestaan?

Ja tähän samaan sekameteliin, perjantaibiisi, pitkästä aikaa. Koska kohta on: 



*Törmäsin määritelmään, jonka mukaan täysimetetty lapsi on lapsi, joka ei edes syö tuttia, tissiä ainoastaan. Huoh. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mikä on sinun tarinasi?